زمان بومی‌سازی کتابخانه‌های هوشمند فرارسیده است «لی‌لی» آماده پخش می‌شود آغاز فعالیت رادیو محرم برای هشتمین سال آغاز اکران «نذر بی‌بی» هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم واکنش تهیه‌کننده سریال «بامداد خمار» به حواشی آقای رئیس جمهور، آینه در کربلاست جایزه اصلی کارلوی واری مستند «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق تر» رسید درگذشت «جان لاندو» تهیه‌کننده برنده اسکار حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳ اعجاز ایجاز ادبیات الکترونیک: ادبیات سخت پیما چون قضا از آسمان نزول می‌کند ... | احوال امام حسین (ع) از مرگ معاویه تا رسیدن به کربلا، به روایت نثر‌های کهن فارسی پیام خانه سینما به «مسعود پزشکیان» رییس جمهور منتخب صدور پروانه ساخت «انتخاب من» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ آمار فروش سینما در هفته سوم تیر ماه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | فروش سینما از مرز ۶۰۰ میلیارد گذشت محرم در قاب مستند | معرفی مستند‌هایی با موضوع آیین‌های محرم و عاشورا آثار راه‌یافته به بخش «فیلم» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد + اسامی
سرخط خبرها

زنده یاد رضا افضلی در ۱۰ نما | شاعری مهربان

  • کد خبر: ۷۳۷۲۰
  • ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
زنده یاد رضا افضلی در ۱۰ نما | شاعری مهربان
یک‌سال از کوچ همیشگی رضا افضلی، شاعر فقید خراسانی، گذشت. او متولد ۱۰ مهر۱۳۲۷ در شهر فریمان بود و در شش‌سالگی با خانواده ساکن مشهد شد.

شهرآرانیوز - یک‌سال از کوچ همیشگی رضا افضلی، شاعر فقید خراسانی، گذشت. او متولد ۱۰ مهر۱۳۲۷ در شهر فریمان بود و در شش‌سالگی با خانواده ساکن مشهد شد. از سال۱۳۴۶ در دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد استخدام شد و شعر‌ها و نوشته‌هایش را به‌تدریج در جراید کشور منتشر کرد. او در انجمن‌های ادبی «داش‌آقا»، «فرخ»، «قلم» و «قهرمان» فعال بود و تعدادی از شعرهایش نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی، آلمانی، ترکی استانبولی و عربی ترجمه و منتشر شده است. ازجمله آثار این شاعر نامدار خراسانی می‌توان به مجموعه اشعار «در شهر غم‌گرفته پاییز»، «گریه در گلو کردن»، «چیزی به آفتاب نمانده است»، «قاصد خوش‌خبر است» و «برکه‌ای شفاف، چون صبحی زلال» اشاره کرد. پس از درگذشت رضا افضلی به‌دلیل ابتلا به کرونا، استادان ادبیات و شاعران مشهدی، چون محمدجعفر یاحقی، جواد مهربان، ناصر عرفانیان مشیری‌نژاد و محمدباقر کلاهی اهری برایش سوگواره گفتند و شعر نوشتند. بخشی از شعری کلاهی اهری برای افضلی به این شرح است:

فصل تموز و وقت وداعی بهاری است | در قلب من حکایت این بی‌قراری است
یاری که رفت یار من بی‌قرار بود |‌ای دل کنون بنال که هنگام زاری است
این زاری دل من از اندوه افضلیست | آن دل‌نشین که ماتم او زخم کاری است


اول- شاعری از نسلی پرشور و پرحرارت، دانا و باسواد که شاعری را چونان هم نسلان خود از پله اول گام به گام پیش رفت و دانایی و آگاهی و سواد را در کنار طبع شاعری نهاد و بلکه به کمک آن بر قوت طبع شاعری افزود. استاد دید و شاگردی کرد و نقد شد و....


دوم- کتاب خواند و مطالعه کرد و شعر خواند. حافظ و سعدی و فردوسی و دیگر بزرگان را محترم شمرد و نه تنها خود را بی نیاز از آن‌ها ندید که اول درک درستی از شعر و گنجینه شاعری پیش از خود را مبنای حرکت قرار داد و با این ذخیره معنوی در دنیای شاعرانه پا گذاشت.


سوم- انس او با کتاب و زندگی با کتاب در کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، به او فرصتی داد تا بخواند و بخواند و بخواند.


چهارم- اهل محفل شعر و جلسه‌های جدی شعر آن روزگار بود که به خوبی و البته با دانش و صادقانه، تازیانه نقد را بر پیکر شعر شاعران می‌نواختند.


پنجم- در روزگاری که سرودن شعر نو گناه کبیره بود، شعر نو سرود و پای آن ایستاد و یکی از نوپردازان خوب مشهد شد.


ششم- شاید سرودن شعر به لهجه و گویش‌های محلی دشوارترین سبک شعری باشد که استاد افضلی به خوبی از پس آن برآمد و در این راه دغدغه هویت مشهدی او هم موجب شد اشعاری در معرفی مشهد قدیم و آداب ورسوم مردم مشهد بسراید که کمک خوبی به حفظ و پاسداری از آن‌ها کرد و در کنار این ها، تاریخی از انجمن‌های ادبی که باز نمادی از هویت مشهد است، تدوین کرد.


هفتم- او دستی هم در تدریس داشت و در دانشگاه به تدریس ادبیات فارسی پرداخت که شاگردان و دانشجویان او خاطرات خوش و خوبی از آداب معلمی او به خاطر دارند.


هشتم- گردانندگی جلسه‌های شعر به ویژه ۲ جلسه استاد قهرمان و داش آقا در مشهد برای حاضران در این ۲ جلسه فراموش نشدنی است؛ احترامش به حاضران و تشویق آن‌ها نیز ستودنی بود.


نهم- فروتنی، شکیبایی، روی گشاده، خویشتن داری، آرامش، گذشت، کمک به دیگران در فعالیت‌های ادبی و در یک کلام مهربانی، داشته‌های اخلاقی او بود.


دهم-این مرد شریف در دوره کارشناسی‌ارشد داور پایان‌نامه نگارنده هم بود؛ پایان‌نامه‌ای با موضوع انجمن‌های ادبی مشهد که چه نیک و دقیق آن را داوری کرد.

علیرضا حیدری - شاعر و روزنامه نگار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->